woensdag 28 maart 2012

Lees autobiografie

1) Een heleboel boeken hebben een grote indruk op mij gemaakt, en van een heleboel boeken heb ik ook nog vele herinneringen. Maar een boek dat voor altijd in mijn geheugen gegrift staat is De Brief voor de Koning van Tonke Dragt. Ik herinner me nog goed dat ik het eerst niet wilde lezen, en dat mijn moeder me de eerste paar bladzijdes voorlas om mij over te halen. Ik vond het zó spannend, maar ik wilde het niet laten merken, ik wilde bij mijn standpunt blijven. Dus ik heb gezegd dat het me niks leek. Later in de avond heb ik het boek stiekem gepakt en heel de nacht doorgelezen. Ik vond/vind het een prachtig avonturenverhaal, over goed en kwaad. Ik heb het nog vele malen herlezen, omdat ik het gewoon zó mooi vond. Nu kan ik iedere gebeurtenis in het verhaal gedetailleerd beschrijven.

2)Ik lees het liefst liggend op mijn bed, maar als het boek heel spannend is, dan kan ik het in principe overal lezen.
Ik heb niet echt een bepaalde gewoonte bij het kiezen van een boek. Meestal kijk ik wat me leuk lijkt, en vervolgens of ik ook zin heb in zo’n soort verhaal. De omslag vind ik vaak wel belangrijk, dat is eigenlijk niet goed, dat weet ik, maar toch spreekt een boek me minder aan als ik de omslag niks vind. Wel kies ik sneller een boek als ik al meer leuke boeken van die ene schrijver heb gelezen. Voor zover ik weet is er niet echt iets veranderd wat betreft leesgewoonten, behalve dat ik nu zelf lees en niet voorgelezen word door mijn ouders.

3) Ik heb niet echt een specifiek genre dat ik het leukst vind. Wel kies ik vaak sneller voor misdaadboeken en avonturen verhalen dan andere genres,omdat ik wel van spanning houd. Maar het is niet zo dat ik andere boeken laat liggen. Eigenlijk heeft ieder genre wel iets wat ik echt leuk vind. Alleen fantasy vind ik niet helemaal fantastisch, maar dat komt denk ik ook omdat er vrij weinig goede fantasy wordt geschreven, in verhouding tot avonturenverhalen e.d..
Stripboeken vind ik niet heel leuk. Het leest niet heel moeilijk of zo, maar ik houd gewoon meer van een goed diepgaand verhaal. De  verhalen in de strips zijn meestal vrij oppervlakkig.
Verder vind ik ieder genre prima, zolang het maar goed geschreven is.

4) Ik denk dat ik niveau 3/4 heb, ik ben een redelijk gemotiveerde lezer, ik vind het leuk om aan het denken gezet te worden. Ook vind ik het leuk om te analyseren en interpreteren, ik heb wel belangstelling voor de verteltechniek en voor literatuur op zich. Ik heb al wel boeken gelezen van een wat hoger niveau, zoals De Aanslag, dat ging gewoon prima, ik had het zo uit.     

5) Ik denk niet te veel na over het feit dat ik ‘verplicht’ moet lezen. Er zijn ook gewoon een aantal boeken die je gelezen moet hebben, gewoon omdat het bij je algemene kennis hoort. Dus dan kun je beter nu het alvast lezen, als het toch moet. Bovendien vind ik het helemaal niet erg om te lezen, ik heb er alleen weinig tijd voor. Dus dat het nu verplicht is, is eigenlijk juist wel fijn, dan moét je er tijd voor vrij maken.
Ik denk dat het ook wel goed gaat komen, alleen zie ik een beetje tegen de verwerkingsopdrachten op. Deze opdracht alleen al gaat er véél te laat opstaan, laat staan dat de andere opdrachten wel op tijd af zijn.  

1 opmerking:

  1. Hallo Sara,

    Ziet er prima uit! Ik vind echt dat je een hele leuke, vlotte schrijfstijl hebt. Dat is echt erg leuk om te lezen!
    Het enige 'minpunt' dat ik kan ontdekken is dat je soms een beetje té vlot schrijft. Dingen als "e.d." bijvoorbeeld. De hele laatste alinea kun je wat mij betreft schrappen. Ik weet niet meer of dat ook een deel van de opdracht was, maar het komt op mij niet erg boeiend over. Ook denk ik dat je in het vervolg iets minder lange zinnen moet maken: er staan soms wel érg veel komma's achter elkaar.

    Groetjes,
    Femke

    BeantwoordenVerwijderen